fries scheepvaart museum
Actueel
t/m 1 september: 90 jaar Pampus

90 Jaar geleden liep de eerste Pampus van stapel, en nog steeds worden de houten kielzeiljachten volgens dezelfde voorschriften gebouwd. Daardoor zijn ze qua snelheid gelijk aan elkaar en komt het in wedstrijden aan op stuurmanskunst, boothandeling en tactisch inzicht. Liefhebbers roemen het Pampusjacht om de mooie lijnen, de prachtige zeeg en de uitstekende zeileigenschappen.

De vloot bestaat op dit moment uit 461 (gemeten) jachten, nieuw gebouwd of gerestaureerd. Er zijn nog twee werven in Nederland die de Pampus kunnen bouwen. Toch heeft de Pampusklasse de wind in de zeilen, want ook jongere generaties zeilen er graag in mee.

De Pampusclub viert het 90 jarig bestaan van haar klasse met een bescheiden tentoonstelling in het Fries Scheepvaart Museum. Aan de hand van foto’s, zeilprijzen en andere objecten ontdek je de historie en het sociale en sportieve karakter van de Pampusklasse.

t/m 29 september: ids en de eleminten

Al ruim 50 jaar is Ids Willemsma een van de bekendste Friese kunstenaars. Zijn monumentale staalconstructies staan verspreid over de hele provincie. Met zijn werk reageert de kunstenaar op zijn directe omgeving. Voor de plattelandsman Willemsma is dat vooral de natuur. Bij alle zorgen om de teloorgang van landschap en biodiversiteit inspireert deze hem nog altijd.

Als hij niet in zijn werkplaats staat, trekt hij eropuit met zijn zeilboot of racefiets. Of liever nog op de schaats, als er weer eens ijs ligt. Leven en werk zijn voor Ids Willemsma geen strijd tégen, maar mét de elementen.

In de tentoonstelling ‘Ids en de elementen’ is een selectie kunstwerken te zien die nadrukkelijk verbonden zijn met de natuurelementen. Samen vormen ze een meerdelig zelfportret van ‘ús Ids’, die deze zomer zijn 75ste verjaardag viert.

Ids & de eleminten is vanaf zaterdag 13 juli te zien in het Fries Scheepvaart Museum.

Foto: Albert Jensma >>

2 en 3 augustus: waterpoort open

Altijd al eens ín de Waterpoort willen kijken? Grijp dan nu je kans. Op vrijdag 2 augustus en zaterdag 3 augustus van 14.00 tot 16.00 uur staan de stadsgidsen van het Fries Scheepvaart Museum bovenin de toren klaar om je alles te vertellen over het icoon van Sneek.

Let op: Er is beperkt plek. Reserveer vooraf een gratis ticket met tijdslot via de website. Kies in de kalender eerst de datum (2 of 3 augustus) en dan het tijdslot van je voorkeur.

<< Foto: Claudia de Vries

nieuw: audiotour in sneker en fries

De verhalen bij de objecten in het Fries Scheepvaart Museum zijn sinds kort ook in het Fries en Snekers te beluisteren. De audiotour was al beschikbaar in het Nederlands, Engels en Duits. Door de verhalen ook in het Fries en Snekers aan te bieden in de meest eigen taal van de inwoners van de stad en provincie, maken we de collectie nog een stukje beter toegankelijk. Voor zover bekend is het voor het eerst in een museum in Fryslân dat er een audiotour in het Stadsfries is gemaakt. De uitbreiding van de audiotour kwam tot stand dankzij een subsidie van de provinsje Fryslân.

De audiotour is te beluisteren via een podcatcher die je gratis kunt lenen bij de balie van het museum. Je kunt ook je eigen smartphone gebruiken, download daarvoor de app Map my visit.