Expeditie Sterke Yerke

Tot en met februari 2023 kun je met de klas op Expeditie Sterke Yerke! In het museum is tot die tijd een doe-tentoonstelling te zien, in het teken van plastic soup.

Het gaat over natuuronderzoek op zee met de Sterke Yerke. De mannen die in de jaren '70 dit vlot bouwden, gingen voor avontuur maar onderzochten ook de olievervuiling in zee. Vorig jaar is er een nieuw vlot gebouwd: de Sterke Yerke IV. Met dit vlot wordt de jacht ingezet op plastic soup om zo bij te dragen aan plastic vrije zeeën en oceanen. Met de Sterke Yerke IV gaan leerlingen van het voortgezet onderwijs dit jaar de Waddenzee op.

Met je klas ga je aan de slag met wateronderzoek en proefjes die vervuiling aantonen. Je beleeft een tocht op het nagemaakte vlot, komt meer te weten over plastic soup en je mag op afstand een schip besturen dat plastic uit onze vijver haalt.

Bewaar in de weken voor je bezoek al je plastic afval en neem het (schoon!) mee naar het museum. Dat gaan we recyclen. Er is een plastic-shredder en een mooi apparaat dat van het oude plastic weer iets nieuws maakt dat je mag houden en kunt gebruiken. Het plastic dat overblijft kun je kwijt in ons kunstwerk in de tuin.

Duur: 1 - 1,5 uur
Prijs: € 3,- per kind. Leerkrachten en begeleiders gratis. Neem je museumkaart mee.