fries scheepvaart museum
Actueel
lezing 200 jaar KNRM

Al 200 jaar komen vrijwilligers van de Koninklijke Nederlandse Reddingmaatschappij (KNRM) in actie, als er iemand op het water in nood is. Vanwege dat jubileum brengt het Fries Scheepvaart Museum in de tentoonstelling Redders op zee een ode aan de vrijwilligers.

Van roeireddingboten naar hypermoderne schepen en van kurken reddingvesten naar speciale overlevingspakken: in 200 jaar tijd is er veel veranderd. Wat altijd hetzelfde bleef: KNRM’ers doen het werk geheel kosteloos en vrijwillig. Op woensdagavond 20 maart vertellen Douwe Pals en Derk van Dieren, beide van KNRM Harlingen, over het werk en de organisatie waar ze zich zo mee verbonden voelen.

De lezing is op 20 maart om 19.30 uur, inloop vanaf 19.00 uur. Entree €7,50 inclusief een kopje koffie/thee. Leden van de Vereniging Fries Scheepvaart Museum en museumkaarthouders gratis entree. Graag vooraf even aanmelden via: balie@friesscheepvaartmuseum.nl

Bemanningsleden van KNRM Harlingen tijdens een zomerstorm. Foto: KNRM >>

20 april: VIP-tour

Hoe zou meesterschilder Johannes Vermeer de Friese elf steden van nu geschilderd hebben? Kunstenaars Gabriëlle Westra en Randolph Algera nemen je op zaterdag 20 april mee op een geheel verzorgde VIP-tour in Sneek en IJlst, over hun kunst- en mienskipsproject Fr11slân door de ogen van Vermeer.

<< Gezicht op IJlst - Randolph Algera

t/m 30 juni: redders op zee - 200 jaar knrm

Voor de honderdduizenden watersporters die zich ieder jaar op het Friese water begeven, is er altijd hulp beschikbaar dankzij de vrijwilligers van de Koninklijke Nederlandse Reddingmaatschappij (KNRM). In de tentoonstelling Redders op zee brengt het Fries Scheepvaart Museum een ode aan deze vrijwilligers.

Je ziet indringende portretten van de vrijwilligers in woord en beeld, scheepsmodellen van Fries reddingboten door de jaren heen en haarscherpe foto’s van de reddingstations in het Friese kustlandschap. Dichter Abe de Vries werpt een poëtische blik de rol van redders op het water.

Als bezoeker kun je zelf ook ontdekken of er een redder in je schuilt. Cabaretier en beslisbomenmaker Katinka Polderman loodst je op humoristische wijze naar het antwoord.

Redders op zee is van 9 maart t/m 30 juni te zien in het Fries Scheepvaart Museum.

t/m 5 mei: fr11slan door de ogen van vermeer

De schilderijen van Johannes Vermeer vormden voor kunstenaars Gabriëlle Westra en Randolph Algera de inspiratie voor hun nieuwste kunst- en mienskipsproject. Van alle elf Friese steden maakten ze een schilderij: Randolph maakte stadsgezichten van genomineerde buurten, Gabriëlle portretteerde markante inwoners.

Overal komt het verlangen naar verbinding naar voren. Zo staat op het stadsgezicht van IJlst een zeppelin met een trein eronder, verwijzend naar de Lelylijn – de snelle treinverbinding naar de het westen. En in Sneek is de van oorsprong Indiase Balwinder geportretteerd, die in het door haar opgerichte vrouwencentrum verschillende culturen met elkaar in contact brengt.

Hoewel helemaal van nu, ademen de doeken ook de sfeer van de Gouden Eeuw. De stijlkamers van het Fries Scheepvaart Museum vormen daarom een prachtig decor voor deze reizende tentoonstelling. Fr11slân door de ogen van Vermeer is hier van 15 maart t/m 5 mei 2024 te zien.