28 september: Moord bij de waterpoort

Sneek, 1876. Op een herfstige septemberavond wordt bij de Waterpoort een dode man gevonden. Wie heeft hem neergestoken? Is het de zilversmid die wel eens iets vervalst? Of toch de schippersvrouw die het lijk vond?

Speciaal voor de museumnacht schreef het Friese thrillerschrijversduo Rifka Faber een bloedstollend moordspel, gesitueerd in het 19e-eeuwse Sneek. In het Fries Scheepvaart Museum vind je verschillende verdachte figuren die je mag ondervragen. Maar pas op: ze hebben allemaal iets te verbergen! Als je de dader, het moordwapen en het motief hebt gevonden, wacht er op de plaats delict een beloning.

Het moordspel is geschikt voor iedereen van 12 jaar en ouder. Je kunt het spel alleen, met z’n tweeën of met een groep van maximaal 6 personen spelen. De museumnacht is op 28 september 2024, van 19.00 tot 23.00 uur. Het spel uitspelen duurt ongeveer een uur, daarom kun je na 22.00 uur niet meer starten. Entree €5,50 per persoon.

<< Foto: Nico Altenburg

6 oktober: antiekspreekuur

Een familie-erfstuk of een toevallige rommelmarktvondst, bijna iedereen heeft wel iets in huis waarvan je je afvraagt: wat is het eigenlijk? En wat zou het waard zijn? Op zondagmiddag 6 oktober organiseert het Fries Scheepvaart Museum in samenwerking met taxateurs Machiel Dijkstra, Haye Dijkstra en Jan Potijk een antiekspreekuur.

De taxaties vinden plaats in tijdslots van 15 minuten, tussen 12.30 en 17.00 uur. Vooraf aanmelden voor de taxatie is verplicht, en kan via balie@friesscheepvaartmuseum.nl of 0515-414057. Je krijgt dan per ommegaande een tijdslot toegewezen waarop je maximaal 2 items kunt laten taxeren. Je betaalt voor deze middag alleen museumentree. Dit kan op de dag zelf bij de kassa. De entree is €11,00 voor volwassenen, museumkaarthouders en leden van de Vereniging Fries Scheepvaart Museum krijgen gratis toegang.

7 oktober: dementievriendelijke rondleiding

Op maandag 7 oktober is er in samenwerking met het Odensehuis Sneek een rondleiding voor mensen met (beginnende) dementie en hun mantelzorger(s). Onze rondleiders zijn hierin speciaal getraind. De rondleiding start om 14.00 uur in het museum, met een kopje koffie en wat lekkers. De inhoud wordt naar de behoefte van de deelnemers ingevuld. Aanmelden is niet nodig, u bent van harte welkom!

Het Fries Scheepvarat Museum ontvangt graag mensen met dementie. Zo bieden we ook een speciaal programma aan voor mensen in een verder gevorder stadium van dementie.

16, 18, 20 oktober: Sneek op film

De compilatie van de pas opgedoken nitraatfilms van Sneek in de jaren 20 en 30 gaat op 11 oktober in première voor genodigden. Daarna vertoont Cinesneek de film op woensdag 16, vrijdag 18 en zondag 20 oktober. Historicus Alice Booij zal daarbij aanwezig zijn als ‘explicateur’.

Tickets voor deze vertoningen kosten €9,00 inclusief koffie/thee en iets lekkers in de pauze, en een bezoek aan de tentoonstelling Kiek, dit maakt Sneek in het Fries Scheepvaart Museum. Reserveren kan online, of aan de kassa van Cinesneek.

20 oktober: voorstelling bubbelje

De Friese voorstelling Bubbelje gaat op zondag 20 oktober in première in het Fries Scheepvaart Museum. Bubbelje is een cabaretesk Friestalig verhaal over drie generaties vrouwen en de keuzes die zij in hun eigen leven te maken hadden en hebben. De voorstelling is geschreven door Geartsje de Vries en wordt ook door haar gespeeld. Regisseur is Titia Huisman.

Na een inleiding over haar nieuwe telefoon met daarop de app chat GPT vertelt Geartsje over haar beppe, die in het piepkleine roefke van haar skûtsje leefde met man en kinderen. Beppe maakte haar keuzes in dat kleine wereldje, met als grootste uitstap: het lezen van het feuilleton in de Leeuwarder Courant. De wereld van Geartsje haar mem was al een stuk groter. Er was tv, de pil en de Vrouwen van Nu. Maar mem van 88 ziet deze huidige tijd ook nog als haar tijd. Van wie is de tijd eigenlijk?

En dan Geartsje zelf, in een digitale wereld waar de grens tussen fantasie en werkelijkheid steeds verder vervaagt. Alles is maakbaar, zelfs de toekomst. Binnen drie generaties is de wereld totaal veranderd, van het Roefke naar AI: Geartsje vraagt zich in “Bubbelje” af waar de chaos is begonnen, en waar ze zelf, met haar persoonlijke keuzes blijft. Ze neemt het publiek mee in de tijd, in de vragen van de tijd en in de chaos van informatie, digitalisering, en de stroom selfies.

De première is op zondag 20 oktober om 15.00 uur in Sneek. Daarna is de voorstelling op andere locaties te zien. Op zaterdag 7 en zondag 8 december eindigt de reeks weer in Sneek. Kaarten zijn te koop via de website van Geartsje de Vries.

t/m 29 september: ids en de eleminten

Al ruim 50 jaar is Ids Willemsma een van de bekendste Friese kunstenaars. Zijn monumentale staalconstructies staan verspreid over de hele provincie. Met zijn werk reageert de kunstenaar op zijn directe omgeving. Voor de plattelandsman Willemsma is dat vooral de natuur. Bij alle zorgen om de teloorgang van landschap en biodiversiteit inspireert deze hem nog altijd.

Als hij niet in zijn werkplaats staat, trekt hij eropuit met zijn zeilboot of racefiets. Of liever nog op de schaats, als er weer eens ijs ligt. Leven en werk zijn voor Ids Willemsma geen strijd tégen, maar mét de elementen.

In de tentoonstelling ‘Ids en de elementen’ is een selectie kunstwerken te zien die nadrukkelijk verbonden zijn met de natuurelementen. Samen vormen ze een meerdelig zelfportret van ‘ús Ids’, die deze zomer zijn 75ste verjaardag viert.

Ids & de eleminten is vanaf zaterdag 13 juli te zien in het Fries Scheepvaart Museum.

Foto: Albert Jensma >>