Dag van de Elfstedentocht

Hoe geven we het culturele en historische belang van de Elfstedentocht door aan jongere generaties? Die vraag staat centraal op de vijfde Dag van de Elfstedentocht, op maandag 15 januari 2024 in het Fries Scheepvaart Museum in Sneek.

Bestel kaarten
programma

Op deze dag gaat journalist en voormalig schaatser Sippy Tigchelaar in gesprek met Ron Couwenhoven, die de nalatenschap van Coen de Koning bij elkaar bracht en overdroeg aan het Eerste Friese Schaatsmuseum in Hindeloopen. De Koning won tweemaal de Elfstedentocht (1912 en 1917) en was wereldkampioen schaatsen. Gauke Bootsma van het Schaatsmuseum vertelt welk object hij nog heel graag zou willen vinden en tentoonstellen, en het Fries Film & Audio Archief komt met nooit eerder vertoonde beelden van de ‘tocht der tochten’.

Noortje van Baal onderzocht manieren om de Elfstedencultuur te behouden en door te geven aan jongere generaties, en Hester Postma vertelt over de plannen om de schaatscultuur een plek te geven in de vernieuwde collectiepresentatie van het Fries Scheepvaart Museum.

organisatie

Op 15 januari 1909 werd de Koninklijke Vereniging De Friesche Elf Steden opgericht. Dat is dan ook de reden dat 15 januari 2019 werd uitgeroepen tot de Dag van de Elfstedentocht. Die staat geheel in het teken van de Elfstedencultuur, zoals die wordt beheerd door archieven en musea. Het gaat dus niet om de vraag of we die tocht ooit nog gaan krijgen, maar over de verantwoordelijkheid voor erfgoedinstellingen om de schaatsgeschiedenis vast te leggen. De Elfstedentocht behoort tenslotte tot zowel het Friese als nationale sporterfgoed.

De Dag van de Elfstedentocht wordt georganiseerd door sporthistorici Marnix Koolhaas en Jurryt van Vooren in samenwerking met het Fries Film en Audio Archief, het Fries Scheepvaart Museum, Gemeentearchief Súdwest-Fryslân en Tresoar. De presentatie is in handen van Sippy Tigchelaar.

tickets

Datum: maandag 15 januari 2024, 13.30 – 16.00 uur

Locatie: Fries Scheepvaart Museum, Kleinzand 16, 8601 BH Sneek

Kaarten: € 7,50 p.p.  (incl. museumentree en 1 consumptie)